//
čítate...
Uncategorized, Články a úvahy

Práca zo zeme – na čo je to dobré?

Možno ste aj vy takú otázku už počuli alebo položili. Skôr, ako na ňu  budeme hľadať odpoveď, nezaškodí, ak si spresníme, čo to práca zo zeme, či práca na ruke, vlastne je.  Odpoveď je zdanlivo jednoduchá, je to všetko, čo koňa naučíte, keď sa nachádzate na zemi a nesedíte na ňom, teda  nejazdíte ho. Od výcviku vodenia žriebätka na vodítku až po cviky vysokej jazdeckej školy  hauté ecóle.  Nás bude zaujímať práca zo zeme, ktorá vedie k akademickému  spôsobu jazdenia. Niektorí tréneri (napr. Branderup, Marijke de Jong) rozlišujú medzi prácou zo zeme a prácou na ruke. Práca na ruke (work in hand) slúži  na zdokonaľovanie školských cvičení. Práca zo zeme  (groundwork) je gymnastická práca, ktorá má koňa naučiť na pomôcky a pripraviť ho psychicky aj fyzicky na jazdenie.  V Branderupovej  stupnici  akademického jazdenia, predstavuje „groundwork“ prvý a základný stupeň vzdelania koňa:

IMG_0351IMG_0352

Existuje niekoľko hlavných typov práce zo zeme, ktoré – ak sa robia postupne v stanovenom  poradí – zapadajú do seba ako jednotlivé časti stavebnice. Ellen Schuthof-Lesmeister, trenérka v Kráľovskej andalúzskej škole jazdeckého umenia  (Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre ) v Jereze a  žiačka  už spomínaného vynikajúceho Benta Branderupa rozdelila prácu zo zeme nasledovne:

  • základné lonžovanie (basic longeing)
  • práca na dvoch lonžiach (double-longeing)
  • long-lining (práca na dvoch lonžiach, kde cvičiteľ vedie koňa zozadu)
  • práca na krátkych oťažiach (short-reining)
  • práca na dlhých oťažiach (long-reining)

A k čomu je to vlastne dobré?  Odpoveď je jednoduchá: na všestrannú  prípravu koňa, aby mohol v plnom zdraví dlhé roky plniť úlohu jazdeckého koňa. Lebo kôň od prírody nie je zrodený na nosenie záťaže v podobe jazdca na chrbte. Na túto prácu ho treba pripraviť – vybudovať mu svalstvo, naučiť ho „nosiť sa“, naučiť ho ľahkosti, ohybnosti, odstrániť jeho prirodzenú krivosť, ktorá by sa jazdením zhoršovala, naučiť ho rovnováhe, urobiť ho pružným a silným. Naučiť ho istému stupňu zhromaždenia, ktorým posilňuje svaly, naučiť ho korektne a efektívne niesť váhu jazdca, čo mu umožní zostať zdravým počas celého života.

branderup

Práca zo zeme by preto mala byť vždy prvým krokom pri príprave mladého koňa na obsadnutie.  Nejde iba o jeho fyzickú prípravu, o ktorej už bola reč, ale aj o učenie jazdeckých pomôcok a komunikáciu s budúcim jazdcom.   Čím viac pozornosti a času venujeme tejto príprave, tým menej práce budeme mať pri jazdení. Všetky pomôcky a cviky  sa kôň môže naučiť zo zeme  bez toho, aby ho rušila váha jazdca a aby dochádzalo k nedorozumeniam, či frustrácii.

Práca zo zeme nie je iba pre mladé kone, rovnako z nej budú profitovať kone, ktoré z nejakého dôvodu potrebujú „liečebný tréning“, teda treba ich rehabilitovať alebo napraviť, tým skôr ak zo zdravotného dôvodu nemôžu byť vôbec  jazdené. Ďalej je možné prácou zo zeme udržiavať v dobrej kondícii staršie kone, ktoré už nemôžu byť tak často jazdené, udržiava ich to silné a fit. A naopak, jazdec, ktorý z nejakého zdravotného dôvodu nemôže  v istom období plnohodnotne  jazdiť, si môže týmto cvičením koňa udržiavať vytrénovaného a pripraveného.  Okrem toho je to užitočné oživenie tréningu  a cesta k zábavnému a rôznorodému výcviku; kone to zvyčajne veľmi baví, upevňuje to ich  poslušnosť a komunikáciu s jazdcom. A ak už všetko toto máme,  môžeme si tak napr.  iba rozcvičiť a zohriať kone pred samotným jazdením.

Laterálne cviky

Vo výpočte benefitov by sa dalo pokračovať, my však zostaneme pri jednom a tou je posilňovanie koňa a zvyšovanie jeho pružnosti a ohybnosti. Ideálne na to sú tzv. laterálne cviky  (do slovenčiny by sme preložili asi ako bočné, dostranné ), ktoré sú súčasným pohybom dopredu a do boku v rôznych ohnutiach, čím kôň cvičí súčasne silu aj pružnosť rôznych svalových partií.  Začínať s týmito cvikmi v prípade mladých koní rovno zo sedla, je frustrujúce, zbytočné a často skôr na škodu ako na úžitok (odporúčam k tejto problematike tento  článok Karola Hollého TU). Oveľa ľahšie sa ich kôň naučí zo zeme.  Je to  nielen zábavné, ale aj nesmierne užitočné, v sedle potom jazdec aj kôň iba žnú výsledky svojej spoločnej práce 🙂 O tom, ako koňa jednotlivé cviky naučiť, existuje už dnes rozsiahla literatúra, internetové kurzy a školy, kliniky a bohatý videomateriál. Cesta, ktorú si zvolíte, je iba na Vás, môže to byť clicker tréning a pozitívna motivácia rovnako ako „klasika“ s nauzdeným koňom a s tušírkou ako komunikačným nástrojom. Treba však vedieť, ako jednotlivé cviky majú vyzerať a v čom sú vlastne prospešné. Ako majú vyzerať si každý vie nájsť sám, na čo sú dobré, sa už hľadá ťažšie. O poradí učenia a užitočnosti jednotlivých cvikov sa vedú v jazdeckom svete diskusie, ponúkam zoznam laterálnych cvikov aj s ich benefitmi ako ich prezentuje Ellen Schuthof-Lesmeister.

Ustupovanie na holeň (Leg yield)

  1. úvod do laterálnych cvičení
  2. poslušnosť na tlak a pomôcky nohou
  3. pomáha koni naučiť sa používať vnútornú zadnú nohu bez napätia a veľkej záťaže naťahovaním
  4. naťahuje svaly na vonkajšej strane koňa (vonkajšia strana mierneho ohnutia)
  5. posilňuje vnútornú zadnú nohu, ako ustupuje pod koňa a nesie váhu

Dovnútra plec (shoulder-in)

Tento cvik je jeden z najdôležitejších, aké sa možno naučiť. Nielen, že je to základ laterálnych cvikov, ale po celý život koňa je to aj zázračná cesta, ako ho udržať fit a plného sily, so zdravým, dobre vytvarovaným silným chrbtom a pružným telom.

  1. zlepšuje rovnováhu koňa
  2. odľahčuje predok koňa
  3. zjemňuje odpoveď koňa na pomôcky
  4. zlepšuje fitness a kondíciu
  5. svaly temena a krku ako aj  boky, chrbát a zadok sa ohýbaním  naťahujú
  6. zapája a teda posilňuje vnútornú zadnú nohu a vnútornú stranu zadku (vnútri ohnutia)
  7. zlepšuje schopnosť zadku niesť váhu dopredu
  8. naťahuje svaly vonkajšej strany koňa (vonkajšia k ohnutiu)

Polovičný prekrok (half – pass)

  1. posilňuje zadok koňa, chrbát a bedrá
  2. predok koňa robí pružnejší tým, že vonkajšie plece sa musí natiahnuť a vonkajšia predná noha prekrižovať vnútornú prednú
  3. zlepšuje rovnováhu koňa
  4. podporuje schopnosť koňa hlboko podkročiť pod svoje telo vonkajšou (zvonka ohnutia) zadnou nohou
  5. posilňuje zadok čo je prípravou na zhromaždenie a nosenie jazdca

     Renverz (Haunches-out)

  1. nadväzuje na half-pass, tým, že aj tu sa vyžaduje ohnutie a pohyb od trénera
  2. zapája vonkajšiu zadnú novu (zvonka ohnutia)
  3. naťahuje, ohýba a zlepšuje pohyblivosť zadnej časti tela
  4. dobrá gymnastická protiváha k cviku  dovnútra plec
  5. zlepšuje koncentráciu koňa
  6. vytvára mentálnu aj fyzickú flexibilitu
  7. ďalej rozvíja poslušnosť

    Traverz (Haunches-in)

prináša tie isté terapeutické benefity ako renverz, ale v inej pozícii, čo zlepšuje   koncentráciu a poslušnosť koňa

 

   Piafa (Piaffe)

  1. posilňuje zadok koňa a pomáha mu niesť váhu tela
  2. posilňuje chrbát a dvíha ho
  3. posilňuje brušné svaly
  4. zlepšuje ohybnosť  bokov
  5. učí koňa niesť ťažisko zadnou časťou tela
  6. nácvik a zdokonalenie zhromaždenia
  7. uvoľňuje rameno koňa

Dobrou cestou k ovládnutiu laterálnych cvikov, ak nemáme k dispozícii trénera, je on-line internetový kurz Straightness training, ktorý vytvorila holandská trénerka Marijke de Jong  TU

Komentáre

Momentálne neexistujú žiadne komentáre.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s

%d blogerom sa páči toto: